blog.tmch.pl

Zupa dyniowo-soczewicowa

Zupę dyniową można przyrządzić na dziesiątki sposobów. Ten przepis jest wzbogacony soczewicą, co czyni go pełnowartościowym, jednogarnkowym posiłkiem.

Dynia

Dietetyka chińska postrzega ją jako warzywo należące do Przemiany Ziemi o termice neutralnej. Pomiędzy niektórymi odmianami są małe wahania termiczne...

Dyniowy krem z wędzonym twarogiem

Dynia nadal króluje. Tym razem z moim ulubionym wędzonym akcentem. Zamiast twarogu można użyć wędzonego tofu.

Prosty chleb pieczony wg 5 przemian

Chociaż nie lubię słodyczy, to uwielbiam złożone węglowodany w postaci zbóż i ich przertworów.

Tabele produktów żywnościowych

Jeśli gotujecie wg 5 przemian, a nie pamiętacie w jakiej przemianie znajdują się poszczególne produkty, to zachęcam do korzystania z tabel. Mają wygodna wyszukiwarkę.

Pizza wg 5 przemian

Pizzę przyrządzam z zaledwie z odrobiną sera koziego (można w ogóle pominąć) i bukietem przypraw w zwiazku z czym nie stanowi ona ryzyka zaśluzowania organizmu.

Poori

Uwielbiam te nadymające się placki smażone w rozgrzanym ghee lub oleju (używam rzepakowego, tłoczonego na zimno).

Dal - zupa soczewicowa

Soczewica jest bardzo łagodnym strączkiem, bez problemów strawią ją nawet osoby nie tolerujące fasoli.

Placek z warzywami wg 5 przemian

Dzisiejsze danie ma neutralną, lekko ciepłą termikę. Jest odżywcze i nawilżające.

Paprykarz jaglano sojowy wg 5 przemian

Pasty do chleba przygotowuje się szybko, można je trzymać kilka dni w lodówce, są zdecydowanie lepsze i zdrowsze niż pasty i pasztety z puszek.

07-02-2013 08:31 | Przepisy wg 5 przemian | komentarzy: 1

Uwielbiam mocno aromatyczne pożywienie, dlatego chętnie używam wędzonych produktów takich jak twaróg, oscypki, tofu, a nawet sól i paprykę.

Kontynuując temat dyni, proponuję kolejny krem z jej zawartością. Zupy kremy, to chyba najłatwiejszy rodzaj posiłków. Przygotowuje się je szybko (nie trzeba się starać przy krojeniu warzyw), są bardzo odżywcze i wbrew lękom witaminopiewców nie tracją ich wiele ;) Doskonałe jako szybki posiłek po którym nie mamy prawa czuć sie ociężale, bo szybko uzupełniają chi (energię) - są lekko strawne.


Krem dyniowo - warzywny z wędzonym twarogiem

składniki na ok 4-6 porcji:

dynia: ok 1,5 kg rozdrobnionej i bez skóry
cebula: 2 niewielkie
pietruszka: 1 szt.
seler: pół średniego
ziemniaki: 2 średnie
asafoetida: 1/3 łyżeczki
sól wędzona:  do smaku
imbir: 0,5 łyżeczki
kumin: 1 łyżeczka
kolendra: 1/2 łyżeczki
liść laurowy: kilka sztuk (do dań z nutą indyjską uzywam liści curry lub laurowych indyjskich)
ghee (klarowane masło): kilka łyżek
amchur (lub sok z cytryny): do smaku, tyle aby przełamać mdły smak
otarta skórka z cytryny - mała ilość
słód (miód lub jakikolwiek cukier nierafinowany) - odrobina
bulion warzywny - ok 1 litr (może byc więcej/mniej w zależnosci od preferowanej konsystencji)
wędzony twaróg: po jednej czubatej łyżce na talerz
zielona kolendra: 1 pęczek (można użyć pietruszki)

Zupa krem z dyni i warzyw przygotowana wg 5 przemian Do rozgrzanego garnka
wkładam ghee. Kiedy jest rozpuszczone wrzucam
imbir, kumin, nasiona kolendry, posiekaną cebulę, asafoetidę - chwilę mieszam (nic nie może się przypalić, cebula ma być jedynie zeszlkona).
Następnie solę i zalewam wodą.
Gdy woda zacznie sie podgrzewać dodaję amchur i czekam
aż zawrze. Teraz dorzucam liście laurowe,
po chwili dokładam pokrojone w kostkę warzywa. Gotuję ok 30-40 minut.
Po ugotowaniu zupy miksuję jeszcze gorącą, rozcieńczam bulionem warzywnym i doprawiam
odrobiną słodu, tym samym kierując energię do Centrum, aby odżywić narządy przemiany Ziemi. Gotową zupę można ddoprawiam na talerzu:
świeżo mielonym pieprzem,
szczyptą wędzonej soli,
dużą ilością aromatycznej naci kolendy lub pietruszki
otartą skórką z cytryny
i wreszcie pysznym wędzonym twarogiem (weganie i osoby źle tolerujące mleko mogą użyć wędzonego tofu).

Jeśli zupa jest gotowana jako posiłek do termosu, to oczywiscie ostani obieg ma miejsce w garku, a nie na talerzu.

Zupa ma zrównoważony, łagodny smak.

Jeżeli będziesz ją gotować w chłodny dzień i tym samym potrzebujesz zjeść posiłek rozgrzewający, to wystarczy, że zwiększysz ilość imbiru i dodasz np. 1 zieloną chili (oczywiście bez pestek). Taka wersja smakuje wyśmienicie.

Osoby o gorącej konstytucji powinny zmniejszyć lub całkowicie usunąć imbir, a kolendrę zmieszać pół na pół z kiełkami lucerny.

Być może zainteresują Cię inne wpisy o podobnej tematyce:

Na śniadanie - orkiszowa manna Na śniadanie - kasza jaglana z musem Pasta orzechowo - pieczarkowa wg 5 przemian Zupa soczewicowo - pieczarkowa wg 5 przemian Paprykarz jaglano-sojowy wg 5 przemian

Komentarze:

24-09-2013 12:33 | autor: Karolina
Bardzo ciekawy przepis. Trochę intryguje i wręcz przeraża ten 'wędzony ser' ale myślę że warto spróbować bo smak tego kremu musi być wyjątkowo oryginalny. Pozdrawiam, <a href="http://karolinakopec.com/zabiegi_wroclaw">medycyna estetyczna</a>!
18-01-2014 09:11 | autor: Dosia

Napisz komentarz:

Imię / nick:
Adres e-mail: (nie będzie publikowany)
Treść: