blog.tmch.pl

Zupa dyniowo-soczewicowa

Zupę dyniową można przyrządzić na dziesiątki sposobów. Ten przepis jest wzbogacony soczewicą, co czyni go pełnowartościowym, jednogarnkowym posiłkiem.

Dynia

Dietetyka chińska postrzega ją jako warzywo należące do Przemiany Ziemi o termice neutralnej. Pomiędzy niektórymi odmianami są małe wahania termiczne...

Dyniowy krem z wędzonym twarogiem

Dynia nadal króluje. Tym razem z moim ulubionym wędzonym akcentem. Zamiast twarogu można użyć wędzonego tofu.

Prosty chleb pieczony wg 5 przemian

Chociaż nie lubię słodyczy, to uwielbiam złożone węglowodany w postaci zbóż i ich przertworów.

Tabele produktów żywnościowych

Jeśli gotujecie wg 5 przemian, a nie pamiętacie w jakiej przemianie znajdują się poszczególne produkty, to zachęcam do korzystania z tabel. Mają wygodna wyszukiwarkę.

Pizza wg 5 przemian

Pizzę przyrządzam z zaledwie z odrobiną sera koziego (można w ogóle pominąć) i bukietem przypraw w zwiazku z czym nie stanowi ona ryzyka zaśluzowania organizmu.

Poori

Uwielbiam te nadymające się placki smażone w rozgrzanym ghee lub oleju (używam rzepakowego, tłoczonego na zimno).

Dal - zupa soczewicowa

Soczewica jest bardzo łagodnym strączkiem, bez problemów strawią ją nawet osoby nie tolerujące fasoli.

Placek z warzywami wg 5 przemian

Dzisiejsze danie ma neutralną, lekko ciepłą termikę. Jest odżywcze i nawilżające.

Paprykarz jaglano sojowy wg 5 przemian

Pasty do chleba przygotowuje się szybko, można je trzymać kilka dni w lodówce, są zdecydowanie lepsze i zdrowsze niż pasty i pasztety z puszek.

Tabele produktów żywnościowych wg 5 przemian

Tabele produktów żywnościowych wg 5 przemian

PRZEMIANA ZIEMI - smak słodki

Gorące

Przyprawy i zioła:
koper włoski (nasiona), cynamon

Ciepłe

Zboże:
słodki ryż, sorgo

Warzywa:
dynia hokkaido, fenkuł, kasztany, słodkie ziemniaki (bataty), smażona/duszona cebula

Owoce:
brzoskwinie, morele, rodzynki, czereśnie, czerwone winogrona

Oleje i tłuszcze:
z pestek dyni, rzepakowy, z orzechów włoskich, masło klarowane (ghee)

Przyprawy:
cynamon, kminek, wanilia

Orzechy:
kokosowe (wiórki, mleko), piniowe, włoskie, pistacje

Napoje:
likier, porto, słodkie wino, miód pitny

Neutralne

Zboża i rośliny strączkowe:
kasza jaglana, kaszka kukurydziana

Warzywa:
ziemniaki, buraki, dynia, fasolka szparagowa, groszek zielony, kalarepa, kapusta biała, czerwona, włoska, marchewka, korzeń pietruszki

Owoce:
daktyle suszone, figi, śliwki suszone, papaja, melon miodowy, ananas

Grzyby:
boczniak, grzyby leśne, shitake

Orzechy i nasiona:
nasiona dyni, orzechy laskowe, migdały, orzechy pistacjowe, sezam, słonecznik, orzechy ziemne

Oleje i tłuszcze:
olej z orzechów ziemnych, olej słonecznikowy, masło

Przyprawy:
szafran, wanilia

Nabiał:
masło, mleko krowie, twaróg (nie kwaśny), jajka, tłusty ser, słodka śmietanka, jajka, krowie mleko

Mięso:
wołowina, cielęcina

Inne:
cukier trzcinowy, melasa, miód, marcepan

Napoje:
piwa słodowe, rumianek, znamiona kukurydzy, lukrecja

Chłodne

Zboża:
jęczmień, chleb na drożdżach

Warzywa:
brokuły, boćwina, cukinia, kalafior, , kapusta pekińska, bakłażan, pieczarki, papryka, seler, szparagi, szpinak, awokado

Owoce:
banany, gruszki, słodkie jabłka, zielone winogrona

Inne:
mleko sojowe, tofu, biały cukier, skrobia kuzu

Nabiał:
słodka śmietanka

Oleje:
olej lniany, sezamowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek, olej z kiełków pszenicy

Świeże przyprawy i zioła:
estragon

Orzechy:
orzechy nerkowca

Napoje:
sok z gruszek i słodkich jabłek

Zimne

Warzywa:
ogórek, szparagi, awokado

Napoje:
mleko sojowe